dua

dua

Sunday, 30 March 2014

POEM- My Name is Islam...

ASSALAMUALAIKUM....

Last updated on 30th March 2013? like, seriously? one years already, i did not open this account.... Now, accidentally, i remembered that i have a account on blogger... ops.. Actually, i really touched with this one POEM and i think want to share with other... So, i post it here... Enjoy the POEM by Amal Ahmed Albaz..

Let me introduce myself.. My name is Islam | Beautiful Poem

ISLAM 101.

Let me, introduce myself.
My name, is Islam.
The root word of peace- salam,
Or even salema- meaning submission.
Which to a Muslim, is like his tuition.
It's his ticket in,
But before I begin,
Let me greet you, like I'm supposed to do,
So Assalamu alaikum, may peace be upon you!

You know? It's kinda' funny...
I'm accused of oppressing, when really I'm oppressed.
I've become on the list of things to detest.
I'm screamed in rage, in almost every protest,
& I've become the "red scare", a "threat to the west".

You see?
If you look at me, and all my obligations,
You'll see why I have such a great population,
It's cause there's the motivation,
And that sense of inspiration,
That keeps "Muslim" as their occupation.
To me, being a good Muslim means being a good person.
'cause I'll never ask you to kill or to slay,
Or to lie at least 5 times a day.
I'll never ask you steal, or to hate,
Or to swear or discriminate.

I actually tell you to smile to everyone you see,
Cause a smile's the best form of charity.
I tell you to not smoke and not to drink,
To stay clean and take showers so you simply don't stink.
I tell you to care for animals and treat them with care,
So yes, I'm against animal testing & abuse in case you weren't aware.
I tell you to treat those who treat you bitter...better.
I tell you not to be mad at someone for more than 3 days,
I tell you to respect women and lower your gaze.
I tell you that paradise lies under the feet of your mother,
I tell you to passionately love your significant other.
I tell you to never mistreat your wife!
I mean...if I tell you to care for animals, then what about the love of your life?

I tell you to be precious, and save yourself for the "one".
So you don't keep giving yourself away...till you're literally done.
I tell you to be moderate and that balance is key,
Just in the middle is the perfect place to be.
I tell you to excel in all that you do,
From that essay to that slam-dunk too!
I tell you to clear your ignorance and to never judge,
To love for your bro what you love for yourself; & to never hold a grudge.
I tell you how to be a good person. A person of peace, and a person of love.

-&
They say I'm a terrorist,
An extremist.
And you know what? I am.
I am a terrorist; I terrorize terror,
I kill injustice to make this world fairer.
I am an extremist; I am extremely kind.
So beware of my extreme benevolence, to all of mankind.
Yes, there are those who kill and bomb in my name,
But if I don't approve, then why am I to be blamed?
In every religion, you'll find those who abuse it,
Thinking they have a permit,
To do wrong.

A religion maybe perfect, but the followers may not be.
So when mine commit mistakes, don't blame it on me.
I give what I got, and what I got is good.
So if they do otherwise...they misunderstood.
& I'm not here to preach, I'm only here to teach.
I'm a professor in politics, economy and sociology.
In manners and etiquette, I got my PHD.
To all my teachings, I have two sources.
The book of God, and the words of the prophet are my resources.
I teach for free and to whoever desires to learn,
It's all for the sake of Allah, I ask for nothing in return.

& Listen,
I'm not here to convert, but just to clear misconceptions.
With the way I'm viewed and my common perception.
Because yes, it hurts when I'm literally abused,
By some, who do it for pleasure, just to be amused.

& By some, who just follow the "trend" cause they're clearly confused.
In a nutshell, my name is Islam,
And everything I do, goes back to Salam..peace.
& so as your prof, I need to make sure you pass this test called Life.


Saturday, 30 March 2013

#Bulatan Gembira#Tadabbur#

ASSALAMUALAIKUM... 

 nih entry sambungan episode dulu2.... kat sini --> Usrah An-Nur
nak kongsi mengenai point yang sangat menarik time usrah

"TADABBUR"

maksud yang simple + senang nk engat ialah "faham dan fikir" 
tapi kalau maksud dari istilah skema jawapan : 
"Tadabbur adalah perenungan yang menyeluruh untuk mengetahui maksud dan makna dari suatu ungkapan secara mendalam."

istilah ni sesuai untuk perbuatan harian kita
kalau nak buat sesuatu tuh, mesti la kena tadabbur
contoh paling jelas, semasa membaca al-quran
tak cukup hanya sekadar membaca
kita kena la baca makna dalam bahasa malaysia (sebab kita orang Malaysia kurang faham bahasa Arab) dan fikir lebih mendalam tentang sesuatu ayat tuh
kena ambil tahu asbabul nuzul ayat tersebut
baru lebih faham 
(p/s pada diri sendiri: cepat2 beli asbabul nuzul al quran sebelum terlambat)

contoh yang lain dan selalu kita amal
"zikir" 
hari-hari kita zikir kan 
paling simple kita akan sebut "Subhanallah, Alhamdulillah & Allahuakbar" 
setiap hari kita sebut kan, keh setiap saat dalam hati (^_^)

 “Orang-orang yang beriman dan menjadi tenang hati-hati mereka dengan berzikir kepada Allah, ketahuilah dengan berzikir kepada Allah hati akan tenang.” (Ar-Rad: 28)

kalau hati tengah serabut, kita akan zikir
sebab dengan zikir, hati akan jadi tenang 
tapiiii... napa kita zikir tapi hati tetap xtenang??  
kenapa?? 
sebab kita tak amalkan "tadabbur" dalam zikir la
kalau setakat zikir jeh, sebut laju2 sampai seribu kali pon
hati dan perasaan tak ikut berzikir bersama mulut, camna nak dapat ketenangan tuh
yer dak?? 
    contohnya kalau kita nak sebut "Subhanallah"
kita kena "faham + fikir" maksud zikir tersebut
bak kata kak Dayah, kita kena sebut camni:
"Subhanallah, maha suci Allah yang menghidupkan aku hari ini"
"Subhanallah, maha suci Allah yang telah memberi rezeki pada aku hari ini"
"Subhanallah, maha suci Allah yang menciptakan langit dan bumi"   
"Subhanallah, maha suci Allah yang memberi kekuatan tubuh badan pada aku hari ini untuk terus beribadah kepada-Mu" 
dan macam2 lagi... hari2 kan kita sebut "Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahailallah & Allahu akhbar"
lepas ni, boleh la kita panjangkan zikir kita setiap kali zikir.. 
jom, kita amalkan untuk mendapat ketenangan hati
^____^
"Alhamdulillah, pujian bagi Allah yang membantu aku untuk terus berkongsi ilmu disini"  
   

Saturday, 23 March 2013

~~~~light writing~~~


light writing

looking back at last September
two years gone I can't remember
when it all began

swimming in a cloud of memories
did I call you, did you ring me?
and did I pick up any?

‘cause I can't recall
every word from your rhyme
you walked away
said I'm wrong but its fine
tragedy happens in a wonderful time

and I fell for the the wrong mission
drowning in slow motion
lucky I found
the photograph

this is not the way it used to be
with me pretending you and me
but I can't see the way you see me

you tried to
help me out
but it seems
it didn't work out
the more you say
the less I can look up

‘cause I can't recall
every word from your rhyme
you walked away
said I'm wrong but its fine
tragedy happens in a wonderful time

and I fell for the the wrong mission
drowning in slow motion
lucky I found

the photograph
show me something, someone
that I left behind
i know it’s worth a thousand words
i know
~~by liyana fizi~~ 

...credit to onni wani for the pic..


Wednesday, 20 February 2013

#Bulatan Gembira#Nafsu dan Qada'&Qadar#

ASSALAMUALAIKUM... 

dah sebulan rupanya xdak usrah bersama kak Dayah.. 
mana xnya, cuti banyak kan.. banyak lak halangan nk berbulatan gumbira.. hehe
okeh kali nih, cam biasa Teratak 51 menjadi saksi perjumpaan kami.. heeee
antara point yg menarik dibincangkan bersama kak Dayah: 

POINT 1: 
Jenis-Jenis Nafsu 
a) Nafsu yang buruk :

Nafsu Amarah
  • nafsu berbangga apabila membuat sesuatu kemungkaran.
  • mereka adalah dari golongan yang bermaksiat di mata dan di hatinya.
  • mereka adalah golongan ahli neraka.
Nafsu Lawamah
  • nafsu sedar apabila melakukan suatu kemungkaran.
  • golongan ini beramal tetapi masih ada riak, penghasut, dengki dan sebagainya.
  • nafsu mereka tetap melakukan walau mereka tahu itu salah.
  • mereka adalah golongan ahli neraka.
Nafsu Marhamah
  • nafsu yang telah dapat membuang sifat tercela.
  • walaupun begitu, mereka masih menyalahkan diri sendiri.
  • mereka adalah golongan ahli neraka.

b) Nafsu yang baik :

Nafsu Mutmainah
  • nafsu yang lemah lembut.
  • mereka mendapat ketenangan dan menghilangkan gelisah di jiwa.
  • mereka adalah orang yang soleh.
  • golongan ini adalah dijamin syurga.
Nafsu Raudiah
  • nafsu yang berusaha untuk melatih diri untuk mencintai Allah sepenuhnya..
  • mereka bergaul dengan orang ramai tetapi hatinya semata-mata hanya kepada Allah.
  • golongan ini juga disebut sebagai Wali Allah.
Nafsu Kamaliah
  • nafsu yang sempurna, nafsu yang hanya dimiliki oleh para Nabi dan Rasul.

Nafsu Mardiah
  • nafsu yang terbaik dan yang paling dicintai Allah. Nafsu ini adalah nafsu yang paling di redhai Allah.  Keredhaan tersebut terlihat pada anugerah yang diberikan-Nya berupa senantiasa berzikir, ikhlas, mempunyai karomah (kemuliaan dalam ucapan dan perbuatan), dan memperoleh kemuliaan, sementara kemuliaan yang diberikan Allah SWT itu bersifat universal, ertinya jika Allah memuliakannya, siapa pun tidak boleh menghinakannya, demikian pula sebaliknya orang yang dihinakan oleh Allah SWT, siapa pun tidak boleh memuliakannya.
 
POINT 2: 
Qada' dan Qadar 
 
rukun  iman yg ke-6 apa? percaya pada Qada' dan Qadar kan... tuh semua tahu kan.. 
dari kecik hafal.. tapi sejauh mana kepercayaan kita terhadap rukun Iman nih? 
sebelum tuh, mai kita dengar penjelasan Ustaz Azhar Idrus (UAI) ni 
 
 
Qada' bererti ketentuan Allah dan Qadar bererti pelaksanaan kepada qada' tersebut.
Rela terhadap ketentuan, kehendak dan kekuasaan Allah adalah WAJIB hukumnya.

"Barangsiapa yang tidak meredhai qadha-Ku dan tidak bersabar atas bencana yang Aku timpakan atasnya, maka carilah Tuhan selain dari pada-Ku" (HR Thabrani)
 

Dan pada sisi Allah Taala jua kunci-kunci semua yang ghaib.
(Surah al-Anaam: ayat 59).


Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.
(Surah ar-Rad: ayat 11).

so, apa yang dapat saya simpulkan adalah kita diberi pilihan terhadap setiap perbuatan kita..
dan Allah sahaja yang tahu kesan terhadap pilihan kita
itulah yang dikatakan Qada' dan Qadar Allah... 
oleh yg demikian, kita xboleh nak salahkan Takdir kalau kalau jadi apa2 pada kita sebab itu yang kita pilih.. dan atas sebab pilihan kita tula, Allah tunjukan hasil/pengajaran kepada kita. 
kita kena ingat "Takdir" adalah bukan paksaan tapi pengkhabaran bagi akibat dan kesan kepada sesuatu pilihan kita... 
hanya DOA dan USAHA mampu mengubah segala Takdir... teruskan berdoa dan berusaha untuk menjadi hamba Allah yang terbaik di dunia & akhirat okeh... JOM!! 
 
bersambung.....

Tuesday, 15 January 2013

" Tiada Tuhan selain Allah" لَا إِلَّهَ إِلَّا الله


 
 ASSALAMUALAIKUM.... 

okeh yeh adik2, hari ni kita akan belajar bahasa arab... heee
apa maksud ayat di atas?? 
haaah, dari kecik lagi kita sebut kan.. 
ustazah ckap "Tiada Tuhan selain Allah" 
betol x? yela kan... ucapan syahadah kita kot... 
semua orang boleh engat maknanya... budak2 pon tahu kan.. 

bak kata kak dayah, Tuhan selain Allah tuh meluas sgt... 
bila kita ucap syahadah pon, xdak kesan pon dalam hati kita..
tak boleh menambah iman pon kalau ulang byak kali ucap "Tiada Tuhan selain ALLAH"
yer dak?? keh ada kesan sikit??
oleh yang demikian... ubah la perkataan Tuhan tuh dengan "yang diutamakan" 
jadi.... "Tiada yang diutamakan selain ALLAH" 
sebagai contoh:
1) saya tengah tgok running man, dan bila azan berkumandang, siapa yang perlu saya utamakan (tv@ panggilan dari Allah)??  
2) saya tengah tidur, azan berkumandang, siapa yang patut saya utamakan (nafsu tidur@solat)??
melalui contoh2 ni, rasa terkesan x makna syahadah dalam diri kita?? 
berkesan kan... sangat berkesan tok aku, sebab selalu buat contoh2 tuh...
 
okeh, ni saja pengisian tok hari ni.... 
selamat bertemu di lain hari... 
selamat beramal... ^_^
ehsan dari encik gugel...

Thursday, 10 January 2013

***setahun lah sudah!!!!***

ASSALAMUALAIKUM... (^_^)

lama sungguh jejari mulus ini tidak menaip dalam ruang putih nih.. 
lama jugak aku fikir nak menconteng ruang ni dengan kata2 yang indah, yang berbunga, yang mantap, yang dapat memberi kesan kepada diri aku terhadap contengan ni... 
bak kata orang, sapa eh?? sapa2 jela yang penah cakap kan...
"banyak membaca akan membuat kita banyak berfikir"
tapi aku..... "banyak berfikir sampai tak terbaca fikiran sendiri!!!!" 

setahun.... setahun... apa yang setahunnya??? 
setahun dah kan, aku melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih mencabar dan dekat universiti yang mencabar ni jugak... huuuuurm...
lama kan.. 
bila dah setahun perjalanan hidup yang aku lalui nih, baru terbuka otak, kepala, kaki, tangan dan semua la anggota tubuh aku untuk bergerak ke arah pemikiran yang berbeza... 
dulu!!!!!  
dulu-dulu la kan.... sebelum tempuhi setahun ni la, aku fikir... aku fikir kan... 
aku tempuhi alam setahun ni, sebab... sebab.... banyak sebabnya... 
sebab aku x dapat keja lagi!!! 
sebab aku x layak untuk keja lagi!!
sebab belum ada rezeki nak ke dunia  "engineer"!!! 
sebab pointer aku tak cukup hebat!!
sebab dah memang impian aku kan nak sambung pengajian ke peringkat lebih tinggi ni kan!!!
aaaaah...... semua sebab tuh la aku selalu bagi kat orang, kalau da orang tanya, kenapa sambung belajar?? kenapa tak keja lagi? kenapa masih kat universiti hebat tuh?? kenapa tak kawen lagi?? 
hehe

tapi kan.. bila masa berlalu masa... hari berganti hari.... detik bertukar detik...
wajahku tetap tidak bertukar ganti... masih single lagi...  hehe
 tersematlah di ruang kotak pemikiran aku nih..... 
dalam masa setahun nih, aku telah bersama Dia tanpa sedar dan dirancang... 
"aku dapat kenai Dia... Dia ajak aku ubah cara pemikiran aku, Dia dapat melembutkan hati aku... Dia jugak bagi ruang untuk aku berubah... yang paling penting!!!! Dia la penyebab utama, Allah suruh aku stay kat bumi Nibong Tebal nih" 
oooowh, rupa-rupanya ALLAH nak bagi aku satu kenalan baru...
 masa setahun nila aku berpeluang untuk berkenalan dengan Dia... 
terima kasih ALLAH... 
"Dia=An Nur" 
nama USRAH atau bulatan gembira aku kat sini... 
oooooowh, USRAH rupanya kan.... 
betul la orang cakap.... xkenal maka xcinta... 
dulu join USRAH, sebab saja... join jela, kak dayah yang ajak... 
terima kasih kak dayah!!! 
terima kasih semua geng USRAH An Nur sebab anda... anda... 
mampu bertahan selama setahun sudah!!!!!! 
ALHAMDULILLAH..... ^_^     

 Majlis raya 2012...
 Usrah gabungan di perak..
 Aktiviti luar bersana... geng Usrah An-Nur...
 kelas ISK (Ini Sejarah Kita)... 

Friday, 12 October 2012

" I love ALLAH"

ASSALAMUALAIKUM.... 

ALLAH is my LORD
ISLAM is my LIFE
QURAN is my guide

sometimes ALLAH S.W.T takes everything from you
so that you may turn to HIM
and sometimes ALLAH may places certain people who let you down in your life
to teach you that you should never depend on anyone but HIM

ALLAH will never leave you EMPTY
HE will replace everything you LOST 
if HE asks you to put something DOWN
HE want you to pick up something GREATER

"and HE is with you wherever you are [57:4] "


Popular Posts

***blog yg menarik***